Hati Seorang Manusia 1



Catatan pada 4 Januari 2007, 9.30 mlm


HATI SEORANG MANUSIA 1

Apa yang aku rasa sekarang?

Adakah perasaan ini, perasaan biasa seorang manusia?

Yang mendambakan kasih sayang manusia...

kononya untuk menggapai cinta Mu Ya Rabbi...

Aku mudah goyah...aku sedar diriku sekarang...

Apa yang aku rasa... Tidak mampu untuk berbuat apap2...

Rasa tidak berguna...rasa hina...rasa lemah...terumbang-ambing...

Rasa macam nak gila.....

Hinggakan ingin sahaja aku hidup dengan duniaku sendiri...

Hidup dengan watak-watak manusia yang aku gambarkan sendiri...

Hidup dengan suasana yang aku sahaja tahu indah atau gelita ...

... hidup seperti mana yang aku mahu...

Aku tidak menyusahkan orang...orang tak menyusahkan aku...

Manusia masing-masing sibuk dengan diri mereka sendiri...

Tidak ambil tahu hal-hal orang disekeling, nafsi-nafsi

Tiada rasa iri hati..tiada rasa geram, marah dan benci...

Kerana mereka ada dunia khayalan sendiri...

Entahlah... aku sendiri tak faham kenapa kadang kala aku rasa perasaan–perasaan ini...

Kecewa, sedih, hina, rasa diri tidak berguna, lemah.....

Marah, geram, tidak puas hati, benci.....

Datangnya kadang kala... Lemas dan merimaskan...

Satu masa yang lain....

Aku rasa bahagia, tenang, gembira, ceria, berani...

Boleh menyayangi, memahami, mendorong dan memotivasi....

Datangnya pun kadang kala... Bahagia dan membahagiakan...

Aku perlu cari jawapan... secepat mungkin...

Sebelum terlambat... Sebelum aku lemas, mati hati dan mati jasad

Adakah yang tahu, boleh menerangkan padaku

Boleh menunjuk jalan aku ke cahaya itu....

Inya-Allah ada yang tahu...

Aku yakin ada yang tahu...

Ya Allah temukan aku jawapan itu

Ya Allah bimbinglah aku... berikan aku hidayah itu...

Jika samar kau terangilah ia dengan cahaya Rabbani-Mu

Jika tertutup kau bukakanlah ia dengan kilauan Hidayah-Mu

Jika jauh kau dekatkanlah dengan siraman Rahmat-Mu

Jika terhalang kau lapangkanlah ia dengan Kasih-sayang-Mu

Hanya kau Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Maha Memahami rintihan hamba-Mu ini....

Ya Allah perkenankanlah permintaanku ini...

Ameen....



bersambung...Hati Seorang Manusia 2


Ulasan

aslina_bidadari berkata…
Salam,
Kenapa ni? ada masalah cinta erk..
Diana berkata…
(",) masalah cinta...tapi cinta yang agak unik...bercinta dengan Tuhan (",)...

ada sambungan, tapi tak sempat-sempat nak upload...tunggu
Unknown berkata…
Ambil peluang untuk bersendirian seketika di waktu malam atau siang. Pergunakanlah ia untuk merenung dengan sedalam-dalamnya terhadap kehidupan individu dan jamaah. Sesungguhnya kita akan dapat meningkatkan diri kita kepada matlamat sebenar kehidupan. Seterusnya kita akan menuju Allah SWT Yang Maha Agung. Kita akan mensucikan diri kita dengan mengingati-Nya, mentaati-Nya, muraqabah kepada-Nya dan sentiasa takutkan-Nya. Sesiapa yang mengenali dirinya nescaya ia akan mengenali Rabbnya..

Firman Allah SWT:
"Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim siksaan yang keras disebabkan mereka selalu berbuat fasik. Maka tatkala mereka bersikap sombong terhadap apa yang dilarang mereka daripada mengerjakannya, Kami katakan kepada-Nya, "Jadilah kamu kera yang hina"."- Surah al-'Araf: ayat 165-166.
Semoga Allah SWT menunjukkan kepada kita sebaik-baik jalan dan petunjuk yang lurus.

Firman Allah SWT:

"Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan senda gurau dan mainan belaka. Dan sesungguhnya akhirat itulah sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui."- Surah al-Ankabut: ayat 64.

Jasad kita tidak lain adalah seolah-olah satu sangkar dan jiwa kita terkurung di dalamnya. Seolah-olah ia adalah satu pakaian terhadap jiwa kita sehingga sampai kepada satu ketika di mana kita akan menemui kematian.

Akulah burung dan inilah sangkarku (jasadku),
Bila ku terbang darinya, tinggallah ia tergantung-gantung,
Pakaian adalah masa,
Kini ku merindui pulang,
Dapat ku bertemu Allah dengan sebenarnya,
Jangan kau kira maut itu adalah kesudahan,
Bahkan hanyalah dari sini (dunia) ke sana (akhirat) .

Catatan popular daripada blog ini

Jadikan Impian Satu Kenyataan, Mulakan Hanya Dengan Sehelai Kertas!

...Mulakan hari dengan kata-kata positif...!!!

Movies & Song Critics: 1 LITRE OF TEARS, Kisah Penuh Hikmah & Pengajaran