Jadikan Impian Satu Kenyataan, Mulakan Hanya Dengan Sehelai Kertas!

Salam hijrah untuk semua.

Perkongsian kali ini agak santai sedikit. Lebih kepada mengajak diri sendiri dan pengunjung blog ini melihat ke belakang sepanjang hampir setahun Allah panjangkan umur kita pada tahun 2010.

Yang pastinya terlalu banyak kesyukuran yang perlu kita persembahkan kepada Allah atas setiap detik kurniaan yang Allah s.w.t limpahkan kepada kita. Kerana apa?

Bagi saya kerana perkara-perkara ini; impian-impian kecil & besar dalam hidup saya Allah s.w.t kabulkan dan menjadikan ia satu realiti atau material yang boleh saya pegang dan rasai. Juga kerana kita percaya Allah s.w.t Maha Baik kepada hamba-hambaNya.



Untuk lebih jelas, saya galakkan diri saya dan pengunjung sekalian menyenaraikan satu persatu impian-impian itu. Alhamdulillah untuk tahun 2010, Allah s.w.t kabulkan permintaan saya untuk...

IMPIAN 1. Dapat pekerjaan yang sesuai dengan minat dan kecendeungan saya - Pegawai Penyelidik Media di sebuah NGO - Ummah Centre di Shah Alam



IMPIAN 2. Menyelesaikan beberapa masalah-masalah besar dalam keluarga. Alhamdulillah selesai ketika Aidilfitri tahun 2010.


Adik lelaki bongsu saya bersama-sama anak-anak saudara ketika ziarah hari raya tahun lepas. Ya Allah jadikan kami generasi yang faham agama dan memakmurkan bumiMu. Ameen.

IMPIAN 3. Allah s.w.t temukan saya dengan mentor-mentor yang hebat bos saya En.Izham, kakanda saya YB Senator Mumtaz Md Nawi (antara Senator termuda di Dewan Negara), seorang lagi mentor saya kakanda Muna Izzah Dato' Fadzil yang sentiasa memberi konsultasi mengenai imej diri dan kemahiran komunikasi dan macam-macam lagi, juga temukan saya dengan seorang lagi Ibu untuk saya berkongsi pendapat dan tunjuk ajar - Ibu Azlin Hezri.

Bersama mentor dan sahabat-sahabat di Ummah Centre & ESSB. InsyaAllah impian 2011 semua tercapai. Ameen.


"K.Taz nak awak lihat hidup ini mudah" - Antara nasihat yang sentiasa dititipkan kepada kami adik-adik. Tokoh muda ini menterjemahkan prinsip mudah ini dengan percaya bahawa segala-galanya mudah apabila kita menyedari ALLAH s.w.t bersama-sama hamba-hambaNya yang sentiasa berbuat kebaikan. (InsyaALLAH saya akan kongsikan pengalaman dan asam garam Senator muda ini berkhidmat di Dewan Negara hampir 4 penggal. Antara yang menarik ialah Kerajaan BN sentiasa melantik senator ini menjadi ketua delegasi Malaysia ke program-program di luar negara. Senator Pakatan Rakyat dari negeri Kelantan ini sentiasas diingatkan bahawa beliau mewakili Malaysia dan bukan mewakili Pakatan Rakyat! Terbukti beliau pemimpin muda yang punya kaliber dan karisma tersendiri. Dihormati lawan dan disayangi kawan.)


"Anak saudara dan ibu saudara - K.Muna 'Izzah Fadzil (Anak almarhum Dato' Fadzil Noor, mantan Presiden PAS) dan mantan Senator Ustazah Jamilah Ibrahim atau Mak Lah, dua figura yang amat memberi inspirasi kepada saya untuk lebih lembut mensantuni mad'u. Mereka punya aura yang sangat kuat. Terbuka dan penuh dengan kasih sayang kepada orang-orang di sekeliling mereka!"


Ibu Azlin Hezri. Terima kasih Ibu, sudi mendengar dan berkongsi teknik-teknik berdepan dengan cabaran sebagai seorang wanita, anak dan muslimah. Sangat supportive, terbuka dan punya semangat juang yang kental sebagai daie. Ibu saya di Shah Alam.

IMPIAN 4. Allah s.w.t bantu selesaikan beberapa hutang yang penting untuk saya langsaikan.



IMPIAN 5. Menghadiahkan atau mengganjari diri saya dengan BlackBerry 9780 yang sangat membantu saya sebagai seorang Pegawai Penyelidik dan jurnalis.


BB ini sudah menjadi sahabat karib saya. Sentiasa update maklumat semasa. Yang paling mengujakan setiap kali ada persoalan saya akan tanya Prof.Google. walaupun satu perkataan bahasa inggeris yang saya tidak faham.

IMPIAN 6. Kembali ke dunia media atau industri media dalam usaha menjadi jambatan antara NGO islam dan artis atau selebriti. Tahun ini Allah s.w.t makbulkan doa saya untuk berkerjasama dengan magnet-magnet dakwah seperti Wardina Safiyyah. InsyaAllah akan datang saya teringin nak membawa pelakon filem Ketika Cinta Bertasbih - Oki Setiana Dewi yang memegang watak Ana Altafunnisa ke Malaysia. InsyaAllah.





Impian ke 7, 8, 9, 10 dan banyak lagi impian-impian kecil dan besar tercapai yang membuatkan saya lebih yakin dengan kekuasaan Allah s.w.t dan dengan segala sifat kesempurnaanNya di disitulah tiada yang mustahil untuk Allah s.w.t lakukan. Apabila Dia katakan 'Kun fayakun' atau jadi...maka jadilah.

Formula yang penting di sini adalah mintalah...akan Dia perkenankan dan tunaikan..jika sudah termakbul maka bersyukurlah..akan Dia tambah nikmat dan pemberiannya itu.

Jadi, apa tunggu lagi? Senaraikan segala nikmat Allah s.w.t yang dikabulkan..langkah seterusnya nyatakan dan senaraikan pula impian-impian untuk 2011. Tips yang paling penting tahu dan jelas halatuju anda, spesifik, wujudkan jaringan sosial anda, berdoa dan laksanakanlah ia. YAKINlah dengan janji Allah s.w.t dalam Surah Al-Baqarah ayat 186:

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenankan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada-Ku. Sebab itu, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk."

Mulakan sekarang, jika bukan melalui blog seperti saya...boleh juga mulakan dengan sehelai kertas dan pen! Selamat mencuba!

Ulasan

Ummu Insyirah berkata…
Alhamdulillah..dan berusahalah untuk mencapai impian yg belum berada di gengaman.
Unknown berkata…
SILAKAN MENGAMBIL WAKTU ANDA UNTUK MEMBACA MY TESTIMONI PENDEK YANG MUNGKIN BERMANFAAT UNTUK ANDA ATAU ORANG DEKAT KEPADA ANDA .
Halo
Nama saya Cynthia James . saya ingin berbagi kesaksian singkat dengan orang-orang baik di dunia ini . Ini mungkin berguna untuk Anda dalam satu cara atau yang lain . Ini adalah kisah saya .
Suami saya pikir poligami tidak salah , ia telah melihat gadis lain untuk masa lalu 1 tahun sekarang, dan saya mengatakan kepadanya bahwa ia harus berhenti tetapi ia mengatakan ia jatuh cinta dengan dia , mereka bahkan berbicara tentang telah bersama-sama " SELAMANYA " dan juga
dia bergerak dengan kami . suami saya masih mencintai saya, dia menyesal masuk ke ini di tempat pertama , tetapi tidak bersedia untuk break-up dengan dia , dia bilang kalau dia jadi break-up , tidak akan ada hubungan lain di luar pernikahan mereka. Kemudian saya menjelaskan dan mengeluh kepada TEMAN SANGAT BAIK saya disebut MERCY , dan dia menghubungi saya dengan satu kastor mantra disebut DR OKOSU.this orang besar mengatakan kepada saya bahwa suami saya berada di bawah mantra wanita . Tapi dia mampu memecahkan mantra dan suami saya mengakhiri hubungan dengan wanita dalam waktu 48 jam dan ia datang kembali ke saya minta maaf untuk semua hal yang ia lakukan dan memohon pengampunan bagi saya . Saya berdoa agar TUHAN YANG MAHA ESA akan terus menggunakan Anda untuk membantu people.Friends lain tidak tetap diam karena mereka mengatakan " MASALAH BERSAMA ADALAH SETENGAH SOAL LATIHAN " Tapi saya mengatakan masalah bersama pria besar adalah " MASALAH PERMANEN LATIHAN " karena orang seperti DR OKOSU memiliki solusi untuk semua masalah Anda , tidak peduli masalah hanya menghubungi dia di nya Email : drokosu01@gmail.com saya hidup bahagia sekarang dengan suami saya dan saya 2 indah kids.DR OKOSU bilang aku juga dapat menghubungi dia di salah satu masalah berikut :

( 1 ) ingin kembali mantan Anda .
( 2 ) Anda selalu memiliki mimpi buruk .
( 3 ) Untuk dapat dipromosikan di kantor Anda
( 4 ) Ingin anak .
( 5 ) Apakah Anda ingin menjadi kaya .
( 6 ) ingin memegang suami / istri untuk menjadi milikmu sendirian selamanya .
( 7 ) memerlukan bantuan keuangan .
8 ) Apakah Anda ingin berada dalam kontrol Anda pernikahan
9 ) Ingin Anda tertarik pada orang
10 ) kekanakannya
11 ) MEMBUTUHKAN SUAMI / ISTRI
13 ) CARA MENANG LOTTERY ANDA
14 ) PROMOSI SPELL
15 ) PERLINDUNGAN SPELL
16 ) SPELL BISNIS
17 ) BAIK SPELL JOB
18 ) Obat untuk penyakit apapun.
Hubungi DR OKOSU hari ini dan Anda akan senang Anda lakukan . Email : drokosu01@gmail.com
TERIMA KASIH UNTUK WAKTU ANDA ....

Catatan popular daripada blog ini

...Mulakan hari dengan kata-kata positif...!!!

Movies & Song Critics: 1 LITRE OF TEARS, Kisah Penuh Hikmah & Pengajaran